Hva er helsefordelene med strikking?

Hva er helsefordelene med strikking?

Stikking er populært! Det er allerede blitt vist av kjendiser som Sarah Jessica Parker, Ryan Gosling, Russell Crowe or Krysten Ritter som har vist seg at de er lojale til denne aktiviteten.

Noen av de lykkeligste landene i verden er Norge, Danmark og Island, ifølge rangeringen til United Nations Sustainable Development Solutions Network.

Hva har disse tre landene til felles? Det er land med gode strikkere! Både menn og kvinner lærer seg å lage sine egne ullplagg fra de er veldig små.

Ved siden av å ha originale og unike design, som de vi tilbyr i våre sett, kan strikking forbedre helsen din gjennom fordelene med denne hobbyen.

Det har blitt vist i flere vitenskapelige studier at strikking tilbyr mange fordeler for helsen vår:

1) Det trener hukommelsen. Hver gang vi gjør noe vi liker, utløser hjernen vår dopamin – et utmerket middel mot hukommelsestap. Fordi strikking er det vi liker aller best, forbedrer vi hukommelsen mens vi utøver vår favoritthobby!

2) Det reduserer stressnivået. Psykolog Mihály Csíkszentmihályi fra University of Claremont er kjent for sine studier relatert til lykke og kreativitet, sier at «å la oss bli revet med av en aktivitet, lar oss glemme alt rundt oss». Dette gjør at vi kobler av fra vår vanlige tilstand. Så når vi strikker fokuserer vi på strikkeplagget vi lager, som gjør at vil kobler av og det reduserer stress.

3) Det bekjemper hyperaktivitet. Noen studier sier også at strikker hjelper mennesker med hyperaktivitet. Ved å bruke strikkepinner og garn, tillates du å frigjøre overflødig energi og konsentrere deg om en enkelt handling.

Faktisk er strikking en av terapiformene som brukes for barn med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), slik at de kan lære seg å bli mer oppmerksomme på egne bevegelser og dermed kunne kontrollere dem.

Vi anbefaler at du også leser denne artikkelen om barn, hvor vi snakker om hvordan strikking kan påvirke deres hverdag.

4) Det øker lykkelighetsgraden vår. En nylig studie fra The British Journal of Occupational Therapy, utført på et utvalg på 3500 strikkere, ga overraskende resultater. Den fant at 81 % av deltakerne følge seg lykkeligere etter at de hadde strikket. I tillegg, mer enn 50 % av deltakerne sa de følge seg veldig lykkeligere mens de strikket. Det har blitt bevist at vi er lykkeligere når vi strikker!

5) Strikking forbedrer selvtilliten vår. Strikking lar oss overkomme små utfordringer. Du starter med å lage enkle prosjekter til du går videre med mer forseggjorte plagg. Takket være dette, får du bedre selvtillit og uttrykker det når du tar valg i alle deler av livet.

6) Strikking bidrar også til å redusere hjertefrekvensen fordi det gjør oss rolig og fører til at oppmerksomheten rettes mot strikkepinner og garn. Det kan virke som en mekanisk prosess, men vi forsikrer deg om at selv den mest erfarne strikker må tenke på hvordan hun skal gjennomføre prosjektet.

 

Generelt sett er strikking mer enn en hobby. Det er en alternativ måte å ta vare på kropp og sinn. Som vi har sett, strikking har mange helsefordeler.

Hvis våre bestemødre allerede slappet av med strikking, hvorfor bør ikke vi? Bli med #weareknitters! Du ser hvordan livet ditt og klesskapet vokser i kvalitet!